Co je Pilates?

PILATES JE HIT OBLÍBENÝ PO CELÉM SVĚTĚ!
JE TO VYJÍMEČNÝ A LÉTY PROVĚŘENÝ CVIČEBNÍ PROGRAM HOLYWOODSKÝCH HVĚZD I OBYČEJNÝCH LIDÍ,
KTERÝ PŘINÁŠÍ FANTASTICKÉ VÝSLEDKY

CO JE TEDY PILATES?
Pilates je metoda tělesného cvičení, která byla vyvinuta a propracována v 1. polovině 20.století Josephem Pilatesem v Německu, Anglii a USA.
Dnes je to jeden ze „znovu objevených“ systémů cvičení, který je často řazen do skupiny Body & mind vedle jógy, Chi-toningu, Port de Bras apod. Všechna cvičení v této kategorii jsou založena na spojení těla a mysli jako jednoho celku. Pilates ale na rozdíl od některých jiných technik nevyužívá relaxaci ani meditaci a není ovlivňováno žádným filosofickým směrem nebo náboženstvím.
Jde tedy čistě o kondiční či zdravotní cvičení celého těla, které kombinuje různé druhy cviků (balanční, posilovací, protahovací, mobilizační, dechové apod.) a pro které je charakteristický důraz na správné držení trupu, na aktivaci a posílení svalů středu těla, na správné dýchání, na dodržování přesné techniky při provádění jednotlivých dílčích pohybů každého cviku a především na neustálou vědomou kontrolu nad každým pohybem. Ostatně sám autor této metody-JOSEPH HUBERTUS PILATES-ji původně nazýval KONTROLOGIE. Až později byla podle něj přejmenována na PILATES.
Pod názvem Pilates se můžete setkat s různými typy lekcí. Původně je tato metoda založena na individuální práci na speciálních Pilates strojích, tak jak je vymyslel a používal J.H.Pilates. Postupem doby vymyslel autor metody pro práci na Pilates strojích cca 550 různých cviků, při nichž se komplexně propracovává skrz svaly středu celé tělo. Z této řady pak vybral 34 základních cviků a přizpůsobil je pro trénink na podložce tzv.matwork. Tento typ hodin je nejrozšířenější. Každý z těchto 34 cviků má v současnosti několik variant a modifikací, tak aby byly použitelné pro jedince s různou úrovní zdatnosti. Právě variabilita umožňuje vytvářet lekce různé obtížnosti i zaměření. A tak ať už na strojích nebo na podložce, s pomůckami nebo bez nich, ve skupině nebo při individuálním tréninku může být Pilates vedeno jako rehabilitačně kompenzační hodina (pro klienty méně zdatné či se zdravotním omezením), preventivně kondiční lekce pro běžnou populaci nebo také jako hodina silová, velmi náročná, srovnatelná s tréninkem v posilovně.
I přes své oficiální zařazení do skupiny Body & mind technik můžeme Pilates zahrnout také mezi tzv. low-impact cvičení, tedy taková, která nepřetěžují klouby. Přesto je to ale cvičení velmi intenzivní! I proto si jeho pozitivní účinky chválí řada vrcholových sportovců a profesionálních trenérů. Mnozí z nich připouštějí, že díky metodě Pilates objevili novou dimenzi pohybu, což značně posunulo jejich výkon dopředu.

ÚČINKY PILATES
Cvičební systém Pilates byl sestaven s cílem obnovit zdravé a správné držení těla a vytvořit nové pohybové návyky.
Lidské tělo je totiž velmi složitý pohybový aparát, který je vlivem životního stylu (ať už sedavé zaměstnání nebo naopak provozování vrcholového sportu) většinou nesprávně zatěžován. Některé svaly používáme častěji, jiné zase nepoužíváme vůbec. Díky tomu dochází k různým změnám držení těla, nesprávnému zapojování svalových skupin, nadměrnému přetěžování některých povrchových svalů a prohlubování svalové nerovnováhy. Důsledkem toho tak často bývá přetěžování kloubů, ať už na páteři nebo na končetinách, což vede dříve nebo později ke zdravotním potížím, bolestem zad, zánětem kloubů apod.
Pilates metoda učí používat tělo takovým způsobem, který nevyvolává nadměrné svalové napětí a přetěžování kloubů a také posiluje důležité svaly chránící nosné klouby. Všechny cviky jsou navíc vedeny tak, aby se při pohybu nejen zapojily menší hluboko uložené svaly, které napomáhají při práci svalům větším povrchovým, ale zároveň aby vždy související svalovou oblast funkčně protáhly.
Co však Pilates odlišuje od jiných cvičení nejvíce, je především to, že se primárně zaměřuje na propracování svalů středu těla (bránice, pánevní dno, břišní a vybrané zádové svaly), které jsou základnou pro správné držení trupu-trupovou stabilizaci. Tyto svaly tvoří tzv.CORE (STŘED, POWER HOUSE, JÁDRO, HSSP-hluboký stabilizační systém páteře), který pomáhá udržet základní polohu těžiště těla v neutrální poloze. Tím umožňuje odlehčení a stejnosměrné zatížení kloubů, vazů a jednotlivých svalových skupin. Nedochází tak k jejich nadměrnému přetěžování a vzniku svalových dysbalancí. Pilates se tedy nezaměřuje pouze na jednotlivé části těla, ale učí nás pohlížet na tělo jako komplex, kde každý pohyb musí vycházet ze zpevněného středu, jehož stabilita je základem pro harmonický a nenásilný pohyb trupu a končetin. Právě díky této promyšlené aktivaci svalů středu pomáhá Pilates předcházet možnému vzniku dysbalancí a upravuje i různé stávající problémy.
Cílem Pilates metody je tedy pomocí cvičení obnovit přirozené křivky páteře, správné postavení kloubů a rovnováhu svalů kolem všech kloubů a tím zefektivnit pohybové stereotypy. Pilates se však nezaměřuje izolovaně na nějakou svalovou skupinu, ale v každém cviku zaměstnává kompletně celé tělo.
Všechna cvičení, která využívají tento PRINCIP STŘEDU (CORE) jsou zaměřena na rozvoj koordinace, síly, rovnováhy a pružnosti. Pilates ale také svým důrazem na správné dýchání okysličuje svaly a podporuje cirkulaci krve. Tím napomáhá ke zlepšení výživy měkkých tkání a k regeneraci chrupavek (např. meziobratlových plotének). Pilates tedy nejen pomáhá při předcházení a nápravě vzniklé nerovnováhy mezi svalovými systémy, ale také podporuje zotavení při případném poškození.
Kromě pozitivních zdravotních účinků, které ocení především lidí s bolestmi či jinými specifickými obtížemi, získáte správným cvičením jako bonus i několik estetických benefitů jako je lepší držení těla, pevné svaly bez mohutného nárůstu svalové hmoty, štíhlý „užší“ pas, ploché břicho, “delší“ a štíhlejší nohy atd. Vaše postava se zpevní a vyrýsuje, svaly se posílí, ale zároveň budou protažené. Získáte štíhlejší pas i nohy a ladnější chůzi.
A nakonec, stejně jako většina cvičení Body & mind ovlivňuje Pilates nejen fyzickou ale i mentální úroveň člověka. Naučíte se vnímat svoje tělo a soustředit se během cvičení pouze sami na sebe. Díky tomu se uklidníte a krásně odreagujete od každodenních starostí.
Po cvičení byste neměli cítit bolest ani únavu, naopak byste se měli cítit „delší, pružnější, protaženější, s volnými klouby“ a z hodiny odcházet s pocitem „nabuzení“. Pilates totiž nevyčerpává, spíše dodává energii.
Pravidelné cvičení Pilates tedy zesílí střed těla – CORE, zlepší držení těla a bolesti s ním spojené, zvýší sílu a flexibilitu svalů, odbourá bolesti zad, uvolní, vyrovná svalové dysbalance, zlepší stabilitu i pohyblivost klubů a páteře, příznivě ovlivní koncentraci, koordinaci, rovnováhu a dýchání, odbourá stres a psychické napětí. Výsledkem je tedy nejen ohebné, silné a funkční tělo, se štíhlými dlouhými svaly, ale i harmonická osobnost. Laicky řečeno – srovnáte tělo a uklidníte mysl.

NĚKOLIK DŮVODŮ PROČ CVIČIT PILATES
– zpevníte a vytvarujete svaly celého těla (především břicha, zad, stehen a paží) bez mohutného nárůstu svalové hmoty –
výsledkem je „vysoustružené tělo“
– zajistíte správné zapojování svalů do pohybů, zefektivníte pohybové stereotypy a odstraníte nevhodné pohybové návyky
– zlepšíte funkčnost, stabilitu i pohyblivost páteře a kloubů (především ramen, kyčlí a kolen)
– odstraníte svalové dysbalance (zbavíte svaly přebytečného svalového napětí, protáhnete zkrácené svaly a posílíte ty ochablé)
– zlepšíte vadné držení těla a odstraníte tak případné bolesti zad s ním spojené (posílením svalů pánevního dna, zádového řetězce
a břišních svalů vytvoříte oporu pro páteř)
– natrénujete správné postavení pánve a celé páteře a vzpřímené držení trupu
– aktivujete hluboký stabilizační systém, posílíte svaly středu těla a vybudujete tak svalový korzet kolem páteře
– získáte ploché břicho bez podbřišku a štíhlý pas
– pořídíte si štíhlejší a „delší“ nohy
– budete mít ladnou a především stabilnější chůzi
– naučíte se správně dýchat, zlepšíte kvalitu dýchání, zvýšíte kapacitu plic a aktivujete bránici (hlavní dechový a stabilizační sval)
– zbavíte se stresu a únavy, odbouráte psychické napětí
– budete mít účinnější imunitní systém
– zlepší se vaše zažívání (díky zlepšení kontroly nitrobřišního tlaku a následnému posílení svalů středu těla)
– výrazně zvýšíte ohebnost a flexibilitu celého těla
– zlepšíte si kondici, koncentraci, koordinaci, rovnováhu a celkovou motoriku
– budete mít větší sílu a naučíte se jí komplexně využívat
– naučíte se vnímat své tělo a kontrolovat jej v pohybu
– aktivaci CORE využijete nejen v Pilates, ale i při vykonávání každodenních činností, v práci, v jiných trénincích a cvičení kondičního charakteru, stejně jako v různých sportech

KOMU JE PILATES URČENO?
Cvičení Pilates není limitováno. Při volbě vhodných modifikací cviků je to program vhodný pro všechny bez rozdílu věku, pohlaví i fyzické zdatnosti. Právě přizpůsobivost dělá z Pilates metodu nejen účinnou, ale především bezpečnou!
Pilates se často používá jako doplňková metoda tréninků sportovců a tanečníků, různé profese ji používají jako prevenci vzniku napětí v šíji a ramenou a bolesti zad, stejně tak jako lidé se sedavým zaměstnáním nebo naopak velmi fyzicky náročnou prací apod.
Metoda Pilates je však určena nejen pro zdravé jedince jako prostředek k udržování tělesné kondice a prevence vzniku obtíží. Její prospěšnost je výrazná také u široké části populace s problémovým držením těla (kulatá záda, plochá záda, zvýšené prohnutí bederní páteře apod.), která v důsledku tohoto vadného držení trpí bolestmi hlavy, zad, kloubů či jinými zdravotními obtížemi. Je to právě díky tomu, že Pilates klade důraz na aktivaci bránice a zlepšení funkčnosti svalů pánevního dna, zádových a břišních svalů jako opory pro páteř – CORE, což je v případě chronických bolestí zad nejdůležitější. Navíc tím, že Pilates pracuje se strukturami pánve a zad a upravuje svalové a vazivové poměry v této oblasti má svůj význam také pro jedince s inkontinencí, ženy s menstruačními bolestmi, při problémech s otěhotněním, pro ženy po porodu atd. Právě díky výborným a rychlým výsledkům při odstraňování svalových dysbalancí ji mnohé lékařské instituce doporučují také jako pokračování rehabilitace pacientů po úrazech nebo operacích. Pilates je tedy kondiční i rehabilitační cvičení.
Díky variabilitě cviků je možné sestavit program pro úplné začátečníky, ale i zkušené sportovce. Délka a náročnost závisí na tom, zda jste začátečník, mírně nebo velmi pokročilí. Každému klientovi lze sestavit program individuálně s ohledem na jeho fyzický stav, pohybové možnosti či zdravotní omezení.